29 maart 2011

Categorieën

Aankondigingen, Blogpost

Tags


Vorige

Volgende

Design: verpakking of verbetering?

Creativiteit is het vermogen naar dingen te kijken alsof je ze voor het eerst ziet.

De titel “Ghost in the Machine”, van de eerste aflevering van Genius of Design dekt de lading voor mij niet. Gisteren begonnen aan deze BBC serie en ik zag vooral een mooi exposé over wat je onder design zou kunnen verstaan. Aan de ene kant van het spectrum Chris Bird, de directeur design van Ford. Hij vindt design vooral een marketing instrument: hoe zorg ik ervoor dat ik de verpakking zo mooi maak dat je het model van vorig jaar nu alweer wilt inruilen voor de nieuwe. De engineer heeft een duidelijk kleine rol. In zijn woorden: leuk al die nieuwe functionaliteit, maar is het ook sexy, verkoopt het? Het lijkt een beetje een ver doorgeschoten reflex op de fout die Henry Ford zelf maakte met de T-Ford. Hij was van mening dat dat de enige auto was die je ooit nodig zou hebben. Goed voor het bedrijf op het moment dat de personenauto markt nog een nieuwe markt was. Het betekende een dramatisch verval nadat verzadiging begon op te treden en andere fabrikanten, innovaties en keuzes aanboden.

Aan het andere uiteinde Dieter Rams, gevierd ontwerper van Braun. Zelfs het iPhone design wordt schatplichtig gevonden aan Rams sobere ontwerpstijl. Voor Rams moet een ontwerp functioneel zijn en het karakter van een butler: dienstbaar en zoveel mogelijk afwezig.

Gevoelsmatig ben ik meer verbonden met de filosofie van Rams. Als design enkel bedoeld is om de verkoop te stimuleren, zonder dat verbetering een rol speelt, dan verlies ik inspiratie. Maar design mag meer zijn dan een butler, design mag uitdagen, knipogen en verrassen. Zolang functionaliteit een centrale rol blijft houden. Goed product design ontlokt de uitspraak: dat iemand daar niet eerder aan heeft gedacht! (Zoals de maatbeker waar je van boven de maat kan aflezen, eenvoudig maar goed doordacht).

Een ander item dat in de serie besproken wordt is ambachten als basis voor designers en design als driver voor kapitalisme en massaproductie. Daarover later wellicht meer.